شرکت در دفاع مالیاتی و پیگیری پرونده های مالیاتی
پیگیری پرونده های مالیاتی و شرکت در دفاع مالیاتی
مالیات موضوع مهمی در دعاوی بین مقامات مالیاتی و مودیان مالیاتی است. مالیات بر سود حاصل عملکرد مالی شرکت ها و مشاغل مختلف است که با نرخ های تعیین شده به حساب دولت واریز می شود و دولت این مبالغ را صرف امور عمومی و ارتقای رفاه اجتماعی می کند. مالیات به صورت مستقیم و غیرمستقیم از مودیان اخذ می شود و بسته به نوع شغل و میزان درآمد و دارایی و معافیت های ارائه شده پرداخت می شود. برخی از مشاغل و حرفه ها معاف هستند، در حالی که برخی دیگر برای محافظت از مصرف کننده یا محیط زیست باید مالیات بیشتری بپردازند.
مالیات بر اساس مدارک ارائه شده توسط مؤدیان و اظهارنامه های ارائه شده توسط آنها محاسبه می شود که توسط حسابرس مالیاتی پرداخت می شود و مؤدیان مکلف به پرداخت آن خواهند بود. گاهی در بررسی اظهارنامه ها و اسناد مالی شرکت ها توسط حسابرسان، ابهاماتی ایجاد می شود که جلسه ای با حضور حسابرسان و مؤدیان تشکیل می شود و یا نمایندگان و حسابرسان آنها با طرح سؤال سعی در رفع ابهامات موجود دارند.
برای ضایع نشدن حقوق مودیان بهتر است افرادی را برای پاسخگویی به این جلسات اعزام کنید که اطلاعات کامل ارسال شده و با مواد قانونی مالیاتی نیز آشنا باشند. آنها همچنین وظیفه دفاع از اسناد و پاسخگویی به سؤالات حسابرسان را بر عهده دارند.
حتما بخوانید: نحوه تشکیل گزارش مالیات حقوق و دستمزد
برای شکایات مالیاتی چه اقداماتی باید انجام دهیم؟
گاهی اوقات حسابرسی ممیزان مالیاتی منجر به رد دفاتر قانونی و اسناد و مدارک مربوطه می شود و شرکت غرق می شود و یا سایر مشکلات مالیاتی از نظر مالیات بر ارزش افزوده، مالیات تکلیفی و … برای شرکت به وجود می آید که صاحبان آن شرکت ها می باشند. مجبورند از حق خود برای مراجعه به مراجع قانونی و ذیصلاح استفاده و نسبت به حکم صادره اعتراض کنند.
اینکه این اعتراض و شکایت چه زمانی و در چه شرایطی باید انجام شود، نیازمند اطلاعات مالی و حقوقی کافی در این زمینه است. ارگان هایی که به این شکایات پاسخ می دهند نیز باید توسط مودی شناخته شوند و فقط برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه های اضافی به آنها مراجعه کنند. به طور کلی مودیان در صورت اعتراض به برگ تشخیص مالیات می توانند ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ برای ثبت اعتراض و شکایت به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند.
(پیگیری پرونده های مالیاتی)
برای این کار به قسمت مورد نظر در سازمان مراجعه و اعتراض خود را کتباً ثبت می کنند. این اعتراض به معنای بررسی اسناد مالی است و مسئول مربوطه در سازمان امور مالیاتی موظف است حداکثر ظرف مدت سی روز از تاریخ طرح شکایت شکایت کند. بررسی مجدد نتیجه این بررسی می تواند رد شکایت مودی باشد یعنی برگ تشخیص ارسال شده بر اساس اسناد مالی به درستی تشخیص داده شود یا شکایت مودی پذیرفته شود و برگ تشخیص مالیات جدید صادر شود که باید فرم جدید باشد. . رسما توسط مودی دریافت شد و توسط دو طرف امضا شد.
در صورت عدم پذیرش کارت شناسایی قبلی پس از بررسی مدارک مالی، مودی می تواند از مراجع بالاتر سازمان امور مالیاتی درخواست بررسی کند و این امر تا سطح مدیر کل سازمان می تواند اتفاق بیفتد. این روند به منظور جلوگیری از ارجاع پرونده به مراجع قضایی و اتلاف وقت و هزینه سازمان و مودی انجام می شود و تنها در صورت شکایت مجدد مودی از حکم صادره از سوی مدیرکل، پرونده به مراجع قضایی ارجاع می شود. مقامات قضایی
در این صورت حکم صادره از سوی سازمان امور مالیاتی توسط مودی رویت و امضا و پرونده به مراجع حل اختلاف ارسال خواهد شد. سازمان همچنین می تواند پرونده را به مراجع حل اختلاف ارجاع دهد.
هیئت حل اختلاف مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می شود؟
اختلافات مالیاتی در هر زمینه ای به جز موارد مقرر در قانون مالیات های مستقیم به هیأت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می شود. این هیئت متشکل از سه نفر است: یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی، یک نفر قاضی بازنشسته یا شاغل، یک قاضی شاغل زمانی انتخاب می شود که قاضی بازنشسته واجد شرایط در شهرستان وجود نداشته باشد. نماینده به هیئت حل اختلاف می فرستد. نفر سوم هیأت حل اختلاف نماینده اتاق بازرگانی و منابع و معادن یا اتاق تعاون یا جامعه حسابداران یا شورای اسلامی شهر می باشد. هر سه نفر برای رسیدگی به پرونده های مالیاتی باید حضور داشته باشند و بدون حضور هیچ یک از آنها جلسه رسیدگی رسمی تشکیل نمی شود و مصوبات آن قانونی نخواهد بود.
مراحل رسیدگی به پرونده های مالیاتی در هیأت حل اختلاف چیست؟
پس از اینکه مودی اعتراض خود را به صورت کتبی ارائه کرد و توسط سازمان امور مالیاتی مورد بررسی مجدد قرار گرفت، آژانس رای خود را به مودی اعلام می کند. برای رسیدگی به دعوی و اطلاع طرفین دعوی باید تاریخ رسیدگی به قسمت اعلام شود
(روش های رسیدگی به پرونده های مالیاتی)
موضوع دیگری که ممکن است در پرونده پیش بیاید و ارائه مدارک الزامی است. در این مورد هیئت حل اختلاف مهلتی را برای تکمیل مدارک و رفع نواقص پرونده اعلام و بین طرفین به توافق رسید و سپس سایر اسناد آذری را ارائه کرد. قابل قبول نیست.
رأی صادره از هیأت حل اختلاف چیست؟
طبق ماده 247 قانون مالیات های مستقیم، رأی می تواند توسط هیأت حل اختلاف اجرا شود و عذری برای اجرای آن پذیرفته شود مگر اینکه مودی ظرف بیست روز از تاریخ تصویب اعتراض کتبی به هیأت ارائه کند. در این صورت پرونده های حل اختلاف شما ارجاع می شود. هیأت باید هر دستوری را که مودی صادر می کند به شرط پرداخت مالیاتی که قابل قبول به نظر می رسد بپذیرد و نسبت به مازاد بر آن اعتراض کتبی کند.
در کلیه موارد ذکر شده در صورت رد شکایت سازمان امور مالیاتی یا مودی به هر دلیلی طرفین باید یک درصد مالیات را به عنوان حق الزحمه پرداخت نمایند لذا به خصوص نمایندگان باید نسبت به برگ تشخیص مالیات اعتراض نمایند. رأی هیأت حل اختلاف باید با دقت و هوشیاری توسط افراد خاص انجام شود تا شرکت علاوه بر ملزم به پرداخت مالیات تعیین شده، موظف به پرداخت مبلغ حق الزحمه نباشد.
پرداخت پرونده های مالیاتی هم برای دولت و هم برای مودیان از طریق پرداخت مالیات دولتی که توسط حسابرسان تعیین می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آن را برای شفافیت مالی و اجرای طرح های عمرانی و هیجانی ضروری می داند. و از طرفی مودی با شرایط سخت اقتصادی و مشکلات تولید و ایجاد مشکل برای پرداخت کمترین مبلغ ممکن مواجه است اما کاری که انجام می دهد قانونی است و ناقض حقوق طرفین نیست.
حتما بخوانید: کسر مالیات چیست و چگونه محاسبه می شود؟
هیئت حل اختلاف از چه جامعه ای پیروی می کند؟
فلسفه هیأت اختلاف مالیاتی حل و فصل اختلافات مالی و مالی و جلوگیری از ضایع شدن حقوق طرفین است، اما با بررسی دقیق تر، برخی از این سازمان های حقوقی را می توان به شرح زیر توصیف کرد:
اساساً هدف از تشکیل این تصمیم بین اختلافات مالیاتی سازمان مربوطه و مؤدیان است که حجم زیادی از پرونده های ارسالی به آنها را نیز تشکیل می دهد.
گاهی ممیز مالیاتی با بررسی ناقص یا عمدی اطلاعات مالی شرکت، موجب ظلم و تضییع حقوق مودیان می شود.
دولت به عنوان متولی رفاه و توسعه زیرساخت های کشور و مبارزه با عدالت اجتماعی نیازمند دریافت مالیات است. حرفه ای. از این امر جلوگیری می کند.
رفع اختلافات مالیاتی در اسرع وقت منجر به پرداخت به موقع مبالغ و جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از تأخیر در پرداخت می شود.
(روند تشکیل پرونده مالیاتی)
(ارائه خدمات مالیاتی در شرکت حسابداری تلاشگر خبر)
متن نمونه لایحه دفاع مالیاتی
مراحل تشکیل پرونده مالیاتی
مراحل تشکیل پرونده مالیاتی در کمیته حل اختلاف از ابتدا تا انتها چگونه است؟
فرصت تشکیل اسناد مالی و اظهارنامه های ارسالی مودی و صورت سود و زیان توسط سازمان امور مالیاتی بین یک سال و سه ماه تا پنج سال و سه ماه می باشد.
مودی پس از دریافت گواهی، سی روز فرصت دارد نسبت به آن اعتراض کند. این اعتراض در صورت وصول کتبی قانونی خواهد بود.
پس از اعتراض کتبی مودی، سازمان امور مالیاتی باید ظرف سی روز اسناد مالیاتی را بررسی و به مودی رأی دهد، در غیر این صورت پرونده را برای بررسی و حل و فصل به هیأت حل اختلاف ارجاع می دهد.
پرونده های مالیاتی نباید بیش از یک سال در هیأت حل اختلاف رسیدگی شود و اگر این اتفاق بیفتد و هیأت در اجرای جرایم خود 2.5 درصد باشد که طبق قانون در اختیار مودی قرار می گیرد دیگر قابل رسیدگی نخواهد بود. قابل دریافت
تشکیل پرونده مالیاتی در مؤسسات مالی و هیأت های حل اختلاف برای تشخیص بهتر بودن سلیقه و دیدگاه شخصی بر اساس دسته بندی است و در صورت عدم وجود این دستورالعمل ها باید در اسرع وقت تهیه و در دسترس قرار گیرد. تمامی هیأت های حل اختلاف در استان ها و شهرستان ها مستقر هستند. اما اگر قانون و دستورالعملی وجود ندارد، ممکن است به دلیل روابط خاص یا اطلاعات نادرست و هزاران دلیل دیگر در مورد موارد باشد و از طرف طرفین متضرر نشوند.
هیأت حل اختلاف با حضور هر سه نفر تشکیل می شود و عموماً به دلیل بازنشستگی قضات یا عدم همکاری قضات این جلسات با تصمیم گیری و در زمان بعدی تشکیل می شود.
پس از تشکیل جلسه و صدور رأی هیأت حل اختلاف، رأی باید به اجرا گذاشته شود و به صورت کتبی به طرفین ابلاغ شود. این حکم فقط در صورت اعتراض یکی از آنها که حداکثر ظرف بیست روز از تاریخ صدور رأی کتباً اعلام می شود، تعلیق می شود.
در صورت اعتراض به رای صادره از طرف پرونده، یکی از آنها به دلیل عدم موافقت به هیأت حل اختلاف ارجاع می شود و در صورت اعتراض به رأی این هیأت، نهایتاً پرونده جهت اتخاذ تصمیم به شورای عالی مالیاتی ارائه می شود.
پس از رای شورای عالی مالیاتی و رد آن توسط مودی، مودی میتواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند و بعداً درخواست رسیدگی کند که توسط دیوان عدالت اداری صادر میشود.
به طور کلی دعایی که در ابتدای این مقاله ذکر شد در مراجع قانونی نسبت به پرونده های مالیاتی حساس بوده است و به همین دلیل خود را ذی نفع کامل می دانیم. بودن. مودیان مالیاتی برای برنده شدن در این دعاوی باید از مشاوره وکلای دادگستری و افرادی که آگاهی کافی از این دعاوی و تجربه و تجربه کافی در این زمینه دارند استفاده کنند تا ضریب موفقیت و موفقیت خود را در این دعاوی افزایش دهند. شرکت خدمات مالی و خدمات حسابداری جویندگان خبر با تیم خبری و تجربه در این دعاوی می تواند راهنمای و پشتیبان قابل اعتمادی برای مودیان و کارفرمایان باشد.
(پیگیری پرونده های مالیاتی)