بسیاری از افراد آشنایی کاملی با اظهارنامه مالیاتی نداشته و درباره کارکرد و عملکرد صحیح آن چیزی نمیدانند. سازمان مالیاتی برای مدیریت بهتر امور مالیاتی و همینطور نظارت بر کسب و کار ها و دریافت مالیات مرتبط اقدام به ایجاد فرآیندی به نام خود اظهاری مالیاتی یا ثبت اظهارنامه مالیاتی کرده است.
در تعریف سازمانی این فرآیند آمده است که صاحبین تمامی کسب و کار ها موظف هستند بصورت سالیانه کارنامه مالی خود را تحت عنوان اظهارنامه مالیاتی چه به صورت سازمانی و چه به صورت خود اظهاری در سامانه متمرکز مالیاتی ثبت کنند.
در این مقاله به معرفی اظهار نامه مالیاتی ، آموزش ارسال اظهارنامه ، راهنمای ثبت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و همینطور قوانین و شرایط حاکم بر آن میپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.
اظهارنامه مالیاتی چیست ؟
یک نوع از مالیات هایی که باید به دولت پرداخت شود ، مالیات بر درآمد است. صاحبین کسب و کار ها ، شرکت ها و موسسات و تاجران حقیقی وظیفه دارند که در پایان هر سال میزان سود و زیان خود ، مقدار هزینه های انجام شده ، استهلاک و ….. را به اداره مالیاتی کشور اعلام کنند.
اداره امور مالیاتی با دریافت اظهارنامه ها و پس از بررسی هر مورد ، مقدار مالیات برای هر موسسه و شخص حقیقی مشغول به کار را مشخص میکند و افراد موظف هستند در زمان مقرر نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.
به طور کلی 6 نوع اصلی اظهارنامه مالیاتی داریم که هر کسب و کار باید با توجه به نوع فعالیت خود اظهارنامه با قوانین و موارد مرتبط با خود را تکمیل و ارسال کند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع 6 گانه اظهارنامه و راهنمای تصویری ثبت آن میتوانید از تیم مشاوره ما کمک بگیرید.
چه اشخاصی موظف به ثبت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده هستند ؟
- کلیه اشخاص حقیقی که در ایران فعالیت داشته و با توجه به قوانین از پرداخت مالیات معاف نیستند.
- تمامی اشخاص حقوقی که در ایران فعالیت داشته و از پرداخت مالیات معاف نیستند.
- تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از کشور مشغول به کار و فعالیت هستند.
- اشخاص حقیقی و حقوقی که در خارج از ایران زندگی کرده اما درآمد آنها از داخل کشور است.
- تمامی اتباع حقیقی و حقوقی که در ایران فعالیت کرده و درآمد دارند.
مدارک مورد نیاز برای تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی
برای تکمیل و ارسال تمامی اسناد همانند اظهار نامه مالیاتی نیاز به جمع آوری و آماده سازی مدارک میباشد. توصیه ما این است که همواره مدارک مورد نیاز برای ثبت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را آماده داشته تا بدون نگرانی این فرآیند را تکمیل کنید. مهم ترین مدارک مورد نیاز عبارتند از :
- مجوزهای صادر شده از مراجع قانونی
- اساس نامه و شرکت نامه و آخرین تغییرات اساس نامه
- مدارک مرتبط با موضوع فعالیت شرکت
- اجاره نامه یا گواهی سند محل قانونی مورد فعالیت
- رونوشت کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره و صاحبان امضا اسناد تعهد آور
- گواهی ترازنامه اشخاص حقیقی و یا حقیقی
- گزارش سود و زبان کلیه اشخاصی که ملزم به تنظیم اظهارنامه هستند
- مبلغ درآمد و سود و زیان در داخل و یا خارج از کشور
- گزارش گردش حساب بصورت مهر شده توسط شعبه موسسه و شرکت
- صورت بهای تمام شده کالاها یا خدماتی که ساخته شده و به فروش رفته
- کلیه قرارداد های تنظیم شده با اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با فعالیت شرکت
- مانده سود و زیان دوره قبل
- شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری
- سند مالیاتهای پرداخت شده که به تایید سازمان مالیاتی کشور برای کسر مالیات رسیده باشد
- در صورت وجود داشتن کارت بازرگانی
- اطلاعات ورود به سامانه ارسال اظهارنامه الکترونیکی
- اسنادی مثل پرداختیهای بیمه که به تشخیص اداره دارایی نیاز باشد
راهنمای تصویری تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
در سال های اخیر روش ارسال اظهارنامه به سازمان مالیاتی صورت الکترونیکی بوده و دیگر از اظهارنامه های کاغذی برای تکمیل و ارسال استفاده نمیشود. به همین منظور برای انجام دقیق تر فرآیند نیاز به راهنمای تصویری تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده میباشد.
ثبت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و ارسال آن در سامانه متمرکز الکترونیک فرآیندی ساده تر بوده و زمان کمتری را طلب میکند. تمامی مودیان مالی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی موظف هستند برای تکمیل اظهارنامه خود به سامانه امور مالیاتی با آدرس www.tax.gov.ir مراجعه کنند.
ثبت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده داخل سامانه امور مالیاتی بصورت چند مرحله ای بوده و برای تکمیل آن نیاز است که چندین مرحله مدارک و اسناد مورد نیاز بصورت اسکن شده داخل سامانه بارگزاری شود. جهت دریافت راهنمایی تصویری تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده میتوانید از بخش راهنمای تصویری سامانه استفاده کنید.
مراحل تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی
ثبت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دارای 7 مرحله اصلی میباشد که در ادامه به معرفی انها میپردازیم :
- ثبت نام و دریافت شماره اقتصادی و کد رهگیری
- تایید هویت و اطلاعات و دریافت اطلاعات کاربری
- ثبت نام شماره اقتصادی
- تایید اطلاعات ثبت نام و تایید هویت
- دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیکی
- تکمیل فرآیند ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری
- پرداخت قبوض و هزینه های مالیاتی مشخص شده بصورت اینترنتی
فرآیند بررسی و اعلام نتیجه اظهارنامه مالیاتی چگونه است؟
اظهارنامه های الکترونیکی مالیاتی تا حداکثر 12 ماه پس از ارسال به اداره امور دارایی ، مشمول رسیدگی بوده و طبق ماده یک صد و پنجاه و ششم قانون مالیات های مستقیم ، ادارات دارایی مکلف هستند در این بازه زمانی نسبت به بررسی مدارک و اعلام نتیجه اقدام کرده و نتیجه را برای افراد ارسال کنند.
نیاز به راهنمایی دارید؟
در این مقاله با اظهارنامه مالیاتی و جزئیات مرتبط با تکمیل و ارسال آن آشنا شدیم. همانطور که دیدیم فرآیند ثبت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده پیچیده بوده و نیاز به دقت و حوصله دارد. تیم پشتیبانی و کارشناسان ما آماده خدمت رسانی و انجام مشاوره در خصوص تهیه و تکمیل اظهارنامه مالیاتی به شما عزیزان هستند.