مسئولیت های یک شرکت حسابداری چیست؟
توصیه هایی به شرکت های متفاوت برای معین کردن یا برون سپاری سیستم برای تمام مسئولیت های با اهمیت خود که یکی از آنها برون سپاری امور مالی و حسابداری به موسسات شرکتی و موسسه حسابداری با اعتبار است. به تحقق رسیدن این مهم و واگذاری مشغله های متفاوت به اداره یا موسسه مورد ارتباط با آن سبب می شود که مدیر عامل هر دپارتمان خود را مشغول کار های مدیریت کرده و موسسه خود را به شکلی مناسب مدیریت کنند.
در نطر داشته باشید که افرادی که شرکت خود را برون سپاری میکنند ، تحت هیچ شرایطی دلیل بر تضعیف شرکت یا کار نیست، بلکه به صورت کاملا حرفه ای و نظارت شده است که وظایف را بین خود به شکل مشترک انجام دهند . سپردن کار به بیرون از شرکت حسابداری متخصص به دنبال کاهش خطای انسانی و ایجاد خسارات مالی جبران ناپذیر است.
وظایف شرکت حسابداری
شرکت های حسابداری بر حسب نوع مسئولیت
در ابتدا می خواهیم شرکت حسابداری را با تمرکز به نوع آنها تعیین کنیم و در ادامه این مقاله به تحلیل وظیفه های شرکت حسابداری و خدمات حسابداری انجام شده توسط آنها بپردازیم.
مشاوره: برخی از شرکت های حسابداری وارد حسابداری و مدیریت عملیاتی نمی شوند، بلکه نقش مشاور مالی و مشاور حسابداری را دارند. در واقع نوع شرکت های حسابداری در امور مالی، حسابداری، انتخاب بهترین نوع نرم افزار، مالیات و … تنها به شرکت ها مشورت در مورد کار حسابداری می دهند.
از این حالت شرکت حسابداری برای داشتن تعداد زیادی شرکت نیروی انسانی متخصص و حرفه ای استفاده می شود، اما برای مطمئن شدن از اینکه تمام مسائل به شکل صحیح انجام می شود و هیچ ایرادی اتفاق نیفتاده است، یک شرکت حسابداری با استاندارد های بالا و حرفه ای کمک بگیرید. به ویژه برای شرکت های تجاری که در زمینه های بسیاری فعال هستند و شکل پیچیده ای دارند.
نظارت: وظیفه دیگری که به توسط یک شرکت حسابداری ایجاد می شود، کارایی نظارت متصل و در طی سال است که بعضی از شرکت ها به آن احتیاج دارند. به شکلی دیگر وظیفه شرکت های حسابداری این است که اسناد و مدارک و کلیه امور مالی و … را به طور کامل و ادامه دار و مستمر بررسی کنند تا در زمان معین شده به شکل سالانه که برای هر شرکتی به شکلی محتلف است مشکلی پیش نیاید. باز هم در این مورد وظیفه مشاوره وجود دارد.
کارهای حسابداری بی کم و کاست حتی توانایی دارد مسئولیت حسابدار را نیز به طور کامل قبول کند و با این شکل کاری در قالب برون سپاری تمام وظایف متفاوت شرکت به عهده گیرنده آن است و حتی ممکن است اعزام چند حسابدار مالی به شرکت وجود دارد. در این نوع موارد شرکت ها و موسسات حسابداری وظیفه دارند به انجام کلیه کار های مرتبط به شرکت بوده و بدون مسئولیت 100% ناظر و مشاور می باشند.
به طور کلی وظایف و خدمات یک شرکت حسابداری چیست؟
در حالت های قبل ابتدا توضیح تکمیلی از شرکت حسابداری ارائه می شود تا با وجود چنین شرکت هایی آشنا شوید و سپس سه نوع شرکت حسابداری را نام می بریم که هر کدام چه نوع وظایفی دارند. در این قسمت می خواهیم تمامی شرکت های حسابداری و خدماتی که این شرکت ها به شما عزیزان ارائه می دهند را لیست کنیم تا بیشتر آشنایی پیدا کنید:
یک حسابدار چه کارهایی انجام میدهد
تمام اسناد نقدی را که روزانه هستند جمع آوری کنید
صحت اسناد صادر شده را بررسی کنید
تایید مدارک صادره از نظر امضا، تاریخ، شعبه، کد عنوان، مشخص بودن و وضوح مدارک ارسالی، بررسی کلیه موارد ارسالی، صحت مبلغ درج شده.
اطلاعات از شرح دقیق هر یک از امور مالی با اسناد
اسنادی را که نقدی پرداخت می شود بررسی کنید و همچنین صلاحیت هر فرد در پرداخت را بررسی کنید
اعداد ذکر شده را با شماره گذار در اسناد ارائه شده بررسی کنید
اسناد و نامه های حسابداری طبق دستورالعمل صادر و امضا می شود
صدور کلیه اسناد حقوق پرسنلی، مزایا، کمک
لیست حقوق پرداختی را به صورت نقدی و غیرنقدی و بر اساس تاریخ پرداختی ذخیره کنید
تحریر و صدور فهرست هزینه ها همراه با اسناد و مدارک طبق قوانین شرکت های داخلی
اسناد جداگانه برای حساب های مختلف، هر کدام در یک پوشه متفاوت
تهیه از حسابهای مختلف و گزارش موجودی آنها و در صورت وجود اشکال الزامی است
تمام کارهای لازم را انجام دهید تا در نهایت هر حسابی که مطابق با قوانین است تعادل داشته باشید
موسسه حسابداری نیز باید اسناد را در حسابداری ثبت کند و خلاصه ای از کلیه امور روزانه تهیه کند
معاینه کلیه ها و یافتن عیوب و مغایرت هایی که در آنها وجود دارد و با امضا و تصمیم مجلس قابل تغییر است.
کنترل کلیه حساب های شرکت در بانک های مختلف و بررسی کلیه امور آن
موارد جدی و مشکلات مربوط به مدارک صادر شده قبلی باید سریعا گزارش شود
تهیه گزارش ماهانه از حساب های خاص به درخواست اداره
جمع آوری آمار و گزارش هایی که طبق دستورالعمل هر شرکت برای شرکت حسابداری مشخص می شود
کلیه مدارک مربوط به کسری یا افزایش حساب ها را بررسی کنید و سپس به طور کامل بررسی کنید تا تسویه حساب و وضعیت هر یک مشخص شود.